Bijles – 66% van de middelbare scholieren komt ermee in aanraking

 Meer dan 66% van de middelbare scholieren in Nederland komt ergens gedurende hun middelbareschoolcarrière in aanraking met bijles. Deze stijging is vooral te zien bij bovenbouwleerlingen en heeft te maken met de groeiende druk in het Nederlandse onderwijssysteem op leraren en leerlingen. In toekomst maken ze gebruik van scriptiehulp.

 

Prestatiedrang

Menig leerling op de middelbare school voelt de druk om goed te presteren en hoge cijfers te halen. Voor veel leerlingen is het halen van een 8 of 9 al niet eens meer het hoofddoel. Het gaat voornamelijk om het halen van voldoendes voor alle talloze vakken, examens en toetsen zodat de schoolcarrière lineair kan verlopen. “Blijven zitten is not done. Je verliest al je vrienden en moet sowieso nog een jaar blokken op zaken die je al gezien hebt. Dat hou ik niet vol hoor”, zegt Jurre (15), een leerling in het vierde jaar van het vwo in Middelburg. Jurre volgt sinds enkele weken bijles biologie van centrum voor educatieve ondersteuning Scriptium. Dit doet hij online via Skype gedurende anderhalf uur per week. Wij vroegen Jurre of hij zijn bijles geheimhoudt: “M’n vrienden weten gewoon dat ik bijles heb. Ze hebben er ook wel eens bijgezeten vlak voor een SE”.

 

Stigma

Er zijn veel meer leerlingen die, zoals Jurre, niet de noodzaak voelen om bijles verborgen te houden voor vrienden en hun omgeving. Sterker nog, er lijkt een nieuwe wind te waaien met betrekking tot het ontvangen van aanvullend onderwijs. Mees (17) uit vwo 6 kan ons wel vertellen waarom: “Ik ben in de vierde begonnen met bijles wiskunde voor wiskunde d. Ik kon het gewoon allemaal niet bijbenen en ik wil hierna heel graag technische natuurkunde gaan studeren. Dan heb je gewoon wiskunde d nodig. Ik vind het allemaal razend interessant enzo, maar het is gewoon teveel met alle vakken. Dus ik ga één keer in de week zitten met een bijlesdocent om te zorgen dat ik bijblijf met wiskunde d en me daar niet op het laatste moment zorgen over te maken.” Over het stigma vertelt hij: “ik denk dat ik dat wel begrijp dat dat vroeger zo was. Het was een beetje alsof je dom was ofzo. Zo denken we gelukkig niet nu. Als je bijles hebt, bent je verantwoordelijk bezig met je educatie en je toekomst. Daar is niets mis mee.”

 

Aanbevelingen

Jurre en Mees gaan allebei naar een middelbare school die niet onder stoelen of banken steekt dat zij bijles vaak zelfs aanbevelen aan leerlingen. Myra, docente Engels voor havo- en vwo-klassen, verklaart: “als ik een leerling in de klas heb die gewoon net even dat extra beetje tijd en aandacht nodig hebben als het gaat om werkwoorden bijvoorbeeld, wil ik die aandacht en tijd heel graag bieden. Maar met meer dan 30 leerlingen in de klas, lesuren die achter elkaar doorlopen en nakijk- en administratiewerk heb ik er gewoon de tijd niet voor. Ik ben dan alleen maar heel blij dat er zoiets bestaat als online studiebegeleiding van vakexperts.”

 

 

 

 

https://www.scriptium.nl/