Zwangerschapsvoeding

Ben jij zwanger en heb je ‘cravings’ naar allerlei producten? Dan is het natuurlijk wel belangrijk om je dieet een beetje gebalanceerd te houden. Je wil het beste voor je baby, dus moet je zorgen dat jouw baby voldoende en afwisselende voedingsstoffen binnenkrijgt. Tijdens je zwangerschap kan je ook een dieet zwangerschap volgen, maar dat vereist wel veel discipline. Als je zwanger bent is het extra moeilijk om een dieet te volgen, omdat je hormonen je vertellen van bepaalde dingen heel veel te eten, terwijl het voor je baby juist beter is als je een gebalanceerd voedingspatroon aanhoudt. Jouw baby heeft een goede verhouding aan eiwitten, vetten en koolhydraten nodig. Het is dus heel belangrijk voor jouw en voor je baby om de juiste voedingsstoffen te gebruiken.

 

Een zwangerschapsdieet verschilt met andere diëten op het punt dat een zwangerschapsdieet niet bedoeld is om gewicht te verliezen, maar juist om gezond en gebalanceerd te blijven. Wanneer je zwanger bent moet je een aantal voedingsstoffen meer innemen, en een aantal minder. Hiernaast kan je ook nog als aanvulling op je dieet vitaminepillen slikken. Dit laatste is vooral aan te raden als je vaak gesluierd bent, dan is het verstandig om vitamine D te slikken, het vitamine dat je huid maakt bij blootstelling aan de zon. Je wil er ook voor zorgen dat je genoeg ijzer en calcium binnenkrijgt. Maar het belangrijkste vitamine tijdens de zwangerschap is foliumzuur. Dit vitamine zorgt ervoor dat de hersenen van je baby’tje goed ontwikkelen en het verkleint de kans op een hazenlip of een open ruggetje.

 

Verder is het belangrijk om te zorgen dat je de volgende producten binnenkrijgt als je zwanger bent: eieren, noten, fruit, zuivel en ijzerrijk voedsel (dat zit in vis, volkoren producten, spinazie, peulvruchten). Als je deze dingen eet, ben je verzekerd van een blije baby en een bevalling zonder complicaties. Maar het belangrijkste is nog wel dat gezonde recepten jou helemaal happy maken.

https://verdify.nl/