Voorkom burn-outs

Nederland is een kenniseconomie en we kennen veel mensen met kantoorbanen. Vaak zien we als zij het druk hebben op kantoor dat er nog wel eens over gewerkt wordt. Dit hoeft natuurlijk niet erg te zijn, maar wel als dit regelmatig voorkomt. Dit kan leiden tot overwerkte medewerkers in de ziektewet en dit is wat je als werkgever absoluut wilt voorkomen. Het is daarom belangrijk dat je op tijd voldoende rust neemt en dat je op je werk aangeeft wanneer het even teveel voor je wordt. Je eigen grenzen aangeven is de eerste stap naar gezondheid. Daarnaast is het ook belangrijk dat je afleiding hebt, wanneer je vrij bent van werk. Neem niet je werk mee naar huis, maar ga leuke dingen doen met vrienden, familie en/ of kinderen. Geniet van de tijd die je samen hebt of ga eens naar die ene film waar je steeds geen tijd voor had. Ook het lezen van een goed boek, kan mensen de rust geven die zij zoeken. Buiten activiteiten helpen ook vaak. Frisse lucht en een zonnetje lijken een helende werking te hebben op de gevoelens van mensen. Wanneer de zon schijnt, is iedereen vaak beter gehumeurd en dit is ook te danken aan de hogere aanmaak van vitamine D door onze lichamen. Uiteraard zijn dit allemaal activiteiten om te doen, waarvan je rustig wordt, de beste activiteit is natuurlijk slapen! Een volwassen persoon heeft gemiddeld acht uur slaap nodig per nacht. Vele van ons halen dit echter niet, waardoor zij tijdens de dag last krijgen van moeheid. Heb jij ook moeite met slapen, probeer dan eens een rustgevende thee voor het slapen gaan. Het vermijden van tv, televisie en mobiele telefoons kan ook helpen bij het in slaap vallen. De prikkels die je namelijk krijgt van het beeldscherm, houden je hersenen actief waardoor je lastiger in slaap valt. Daarnaast kan ookk een ventilator helpen voor een frisse wind in de kamer. Een klamboe kan u helpen wanneer het muggenseizoen weer begint, maar gelukkig is het nog niet zo ver! Neem op tijd uw rust en voorkom een burn-out.

 

 

https://shopvoorgezondheid.nl/