Als ondernemer wil je dat mensen jouw bedrijf kunnen vinden. Of je nu een fysieke winkel hebt of een online shop, jouw doel is om zoveel mogelijk klanten te trekken. Lokale SEO kan hierbij helpen. Maar wat is lokale SEO nu precies en hoe werkt het? In dit artikel leggen we het allemaal uit. Hollands KroonLokale SEO draait om lokale zoekopdrachten. Mensen zoeken namelijk vaak eerst in de buurt naar een bepaald product of dienst. Zeker in tijden van corona zoeken steeds meer mensen naar bedrijven in hun eigen woonplaats. Daarom is het belangrijk om in de lokale zoekresultaten te verschijnen. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand van zoekwoorden zoals ‘fietsenwinkel in Hollands Kroon‘ ervoor zorgen dat jouw bedrijf hoog in de zoekresultaten komt te staan. Wie wil je bereiken?Misschien denk je dat lokale SEO alleen interessant is voor kleine bedrijven, maar niks is minder waar. Ook grote bedrijven kunnen baat hebben bij lokale SEO. Denk bijvoorbeeld aan McDonalds. Als mensen zoeken naar ‘McDonalds in Amsterdam’, dan wil McDonalds er natuurlijk voor zorgen dat hun restaurants bovenaan komen te staan. Lokale SEO kan dus nuttig zijn voor elk type bedrijf. Waar is jouw doelgroep?Voordat je aan de slag gaat met lokale SEO, is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Als jouw bedrijf maar één locatie heeft, dan is dat meestal wel duidelijk. Maar als je meerdere vestigingen hebt, dan moet je per locatie een aparte SEO-strategie opstellen. Je wilt immers niet dat mensen die zoeken naar jouw winkel in Groningen, bij jouw vestiging in Maastricht uitkomen. Uitbesteden aan een linkbuilding bureauEr komt veel kijken bij lokale SEO. Veel ondernemers kiezen er daarom voor om dit uit te besteden aan een linkbuilding bureau. Zo’n bureau heeft de kennis en ervaring om een effectieve lokale SEO-strategie op te zetten. Bovendien bespaart dit jou als ondernemer veel tijd en energie. Je kunt je beter richten op andere dingen, zoals het verbeteren van jouw klantenservice of het ontwikkelen van nieuwe producten. Veelgestelde vragenTot slot nog een aantal veelgestelde vragen over lokale SEO: Q: Wat is het verschil tussen lokale en reguliere SEO? A: Bij reguliere SEO richt je je op zoekopdrachten over de hele wereld, terwijl je bij lokale SEO specifiek gericht bent op zoekopdrachten binnen een bepaalde regio. Q: Hoe verbeter ik mijn lokale SEO? A: Door onder andere jouw Google Mijn Bedrijf-profiel te optimaliseren, reviews te verzamelen, lokale zoekwoorden te gebruiken en linkbuilding toe te passen. Q: Wat kost lokale SEO? A: Dit hangt af van de complexiteit van jouw bedrijf en de concurrentie in de markt. Een linkbuilding bureau kan je hier meer over vertellen. Conclusie:Lokale SEO kan veel klanten opleveren voor jouw bedrijf. Door hoog in de lokale zoekresultaten te komen, kunnen mensen jouw bedrijf makkelijker vinden. Wil je hiermee aan de slag, dan is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe je jouw SEO-strategie daarop afstemt. Je kunt dit zelf doen, of uitbesteden aan een linkbuilding bureau. Met de veelgestelde vragen in dit artikel heb je alvast een goede basis om mee aan de slag te gaan! |